en blogg från Nelson Garden
Odla din egen mat
Groddar med Annika Christensen
Publicerat: 2016-01-22

Groddar – mycket mer än bara pynt!

I somras när jag bodde på hotell fanns det groddar på frukostbuffén. Eller rättare sagt de hade pyntat påläggsfaten med groddar. När jag fick syn på groddarna så jublade jag högt och folk i matkön tittade upp som om jag inte vore riktigt klok. Jag plockade till mig en hel del groddar och sedan såg jag hur flera andra också började ta groddar. Det blev en stor diskussion vid frukostborden om groddar.

Nästa morgon fanns det inga groddar till min besvikelse. Men jag tror att hotellpersonalen tyckte att det var konstigt att vi åt upp pyntet. Jag vill absolut säga att groddar är inte bara till pynt, det skall ätas mycket av dem. Som tur är så går det snabbt och enkelt att grodda själv.

Så här odlar jag groddar

_R2A7514 (kopia)

Skall man ha tillgång till groddar kontinuerligt så är det bra att ha flera omgångar på gång i olika stadier. Jag groddar alla groddsorterna utom krassen i groddboxen. Vid första sköljningen får man vara lite försiktig så att de små groddfröna inte silas ut. Så fort de sväller lite så är det ingen risk längre. Vissa groddar går snabbare än andra. Snabba är alfalfa, rädisor, broccoli, rättika och mungbönor. Linser tar lite längre tid. Fänkål och rödbetsgroddar tar upp till 10 dagar. För att lyckas på bästa sätt är det viktigt att skölja groddarna med vatten medan de gror. Boxarna ska sedan stå upp och ner och gro i ett tråg eller på en bricka så att de inte står för blött. När groddarna vuxit färdigt kan du låta allt vatten rinna bort, vända på burken och förvara groddarna i kylskåp upp till 4-5 dagar.

Det står på fröpåsarna till groddarna exakt hur du ska göra. Även till groddboxen hittar du instruktioner på förpackningen. Eller så följer du de enkla instruktionerna här.

Gör så här:

  1. Häll ner groddfröna i groddboxen och skölj flera gånger.
  2. Låt groddarna stå i vatten över natten på ett mörkt ställe.
  3. Häll bort vattnet och skölj groddarna.
  4. Ställ sedan boxen mörkt i 2 dygn, men glöm inte att skölja dem flera gånger om dagen. Låt boxen stå upp och ner på en bricka eller i ett tråg så rinner överflödigt vatten ut på det.
  5. Sedan ställer man boxen på en ljus plats. Fortsätt att skölja några gånger varje dag. Bra om de står kvar på brickan eller i ett tråg. (upp och ner)

Kan sedan förvaras i kylskåp 3-5 dagar i boxen.

Groddar på smörgås och pizza

Groddar av Rättika är både gott och vackert att lägga på vintersmörgåsarna. Gott även till en stekt köttbit.

_MG_2170 (kopia)

Groddar av rättika – goda och vackra både till smörgås och stekt kött.

Här en riktig trädgårdssmörgås. Sallat, rödbetor, silverlök och rädisgroddar. Det är smart att även grodda rädisa på sommaren då de är svåra att odla ute under sommaren.

_MG_6380 (kopia)

En härlig ”trädgårdssmörgås” med rödbetor och groddar av rädisa.

Jag är egentligen ingen pizzaätare, men en egen gjord pizza med spenat, ost, färska tomater och toppat med groddar gör att den känns levande god. Här har jag valt linsgroddar.

_MG_6628 (kopia)

Linsgroddar är gott på pizza!

Det är också gott att blanda två olika sorters groddar. Tycker man exempelvis att rädisgroddar är för starka är det perfekt att blanda dem med alfalfa groddar. Då tar man halva påsen alfalfa och halva påsen rädisfrön och groddar samtidigt. Jag har till och med blandat med broccoli. Alla tre är lika snabba och jag tycker att en blandning blir så himla matig. Som ni ser så är det inga pyntade mackor här utan det skall vara rejält så att man känner krispigheten och smaken i groddarna.

_MG_9385 (kopia)

För en mildare smak av rädisa – blanda Rädisgroddar med groddar av alfalfa.

Raw food tallrik med groddar

De som äter Raw food är väl inkörda på att grodda. Här en rawfood-tallrik bottnad och toppad med groddar (det svarta är alger).

_R2A6544 (kopia)

Raw food tallrik med groddar både i botten och på toppen.

Recept: Smarrig smoothie på groddar

_R2A7388 (kopia)

Alfalfa och mungbönor är perfekta i smoothies.

Ett bra grundrecept är:

2 dl gröna blad. Tex spenat, sallat, grönkål

1dl groddar

1dl frukt eller bär

1 avokado

Tillsätt vatten, mandelmjölk eller yoghurt till önskad konsistens.

Allt körs i en mixer.

 

Du kanske även är intresserad av:

Micro Leaf, vinterns bästa energikick

5 skäl att odla groddar i vintermörkret

Groddar till vardag och fest – 5 recept

 

Text och bild: Annika Christensen

Hej! Annika Christensen här. Jag jobbar som trädgårdsfotograf och är en passionerad trädgårdsodlare. De flesta känner mig från Allt om Trädgård där jag i varje nummer skriver dagbok från min trädgård. Jag driver även bloggen naturligating.blogspot.se och på Instagram finns jag på #annikasnaturligating.

Hej! Annika Christensen här. Jag jobbar som trädgårdsfotograf och är en passionerad trädgårdsodlare. De flesta känner mig från Allt om Trädgård där jag i varje nummer skriver dagbok från min trädgård. Jag driver även bloggen naturligating.blogspot.se och på Instagram finns jag på #annikasnaturligating.

Nyhetsbrev
introbild

Få de senaste nyheterna från Din odlarvän direkt i din mail.

Veckans fråga

Vilken är din höstlöksfavorit?

Loading ... Loading ...