en blogg från Nelson Garden
Odla din egen mat
näringsinnehåll
Publicerat: 2016-06-17

Högt näringsvärde med egenodlade grönsaker

Det finns gott om fördelar med att välja egenodlade grönsaker, före köpta i butik. Inte minst slipper du grönsaker som skördats för tidigt, transporterats långt och förvarats på fel sätt – faktorer som påverkar grönsakernas näringsvärde negativt. 

Många har säkert hört argumentet ”det är lättare att köpa färdigt i butik” – oavsett om det handlar om sallad, en kruka basilika, tomater, potatis eller jordgubbar. Detta trots att egenodlat ofta är godare och mer smakrikt (det vet de flesta som har provat). Egenodlat är ofta mer miljövänligt dessutom. Men det finns också ett tredje viktigt argument som lätt glöms bort; Näringsvärdet! Grönsaker och frukt i butik har ofta odlats, skördats, transporterats och förvarats på ett sätt som påverkar grönsakernas näringsvärde negativt.

Här presenterar vi några viktiga faktorer som påverkar näringsvärdet och som du själv kan styra över när du odlar dina egna grönsaker:

egen sallad

Foto: Annika Christensen för Nelson Garden.

Odlingsplatsens förhållanden har betydelse

Förhållandena vid själva odlingen är allra viktigast för grönsakernas näringsvärde. När du odlar hemma kan du själv se till att jord och gödsel innehåller näring av hög kvalitet. Använd exempelvis kompost, strö gräsklipp över odlingen, prova på täckodling, använd stenmjöl, tång och mycket organiskt material för att skapa en bra miljö för plantorna. Även i trädgårdsbutikerna hittar du bra organisk näring och jordförbättrare som är mycket smidig att använda när du vattnar din grönsaksodling hemma för att både ge näring och få en bättre jord.

Solljus och klimat spelar också stor roll. Bor du norrut kan grönsakerna ibland gynnas av det. Exempelvis kan norra Sveriges långa dagar ge grönsaker med mer C-vitamin än grönsaker från sydligare breddgrader. Däremot kan den lägre temperaturen i norr ha negativ inverkan på andra näringsämnen. Men odlar du hemma har du stor möjlighet att skapa små gynnsamma zoner för grönsakerna med hjälp av träd, buskar, plank eller murar som fungerar som vindskydd och skapar en mer gynnsam temperatur på själva växtplasten. Flera olika sorters växter och grönsaker tillsammans i en trädgård ger också växterna bättre förutsättningar att trivas och ta upp näring, än när stora mängder av en sorts växt eller grönsak odlas på en och samma yta.

Full mognad vid skörd ger ett högre näringsvärde

När grönsaker skiljs från plantan avbryts näringstillförseln från marken. För att grönsaker därefter ska kunna bilda nya näringsämnen, vatten och koldioxid, bryts lagrat socker i växten ner vilket gör hållbarheten kort. Grönsaker i butik skördas oftast innan de når helt full mognad. Detta för att de ska klara förvaring bättre. Det är dock så att ju närmare full mognad man skördar, desto mer näring hinner grönsakerna utveckla. Odlar du hemma kan du skörda när grönsakerna är fullt mogna och hunnit utveckla alla sina näringsämnen fullt ut.

naringsinnehall_4

Sallad som odlas hemma hinner ta upp näringsämnen ur jorden och utveckla vitaminer med hjälp av solljuset, till skillnad från den snabbuppdrivna sallad som du oftast hittar i butik. Foto: Annika Christensen för Nelson Garden.

Nyskördat bjuder på mer näring

Halterna av antioxidanter och vissa känsliga vitaminer går ned snabbt vid lagring. Har man en egen trädgård eller balkong med odling har man möjlighet att äta helt pinfärska bär och grönsaker direkt – utan en mellanperiod av förvaring. Detta ger ett näringsinnehåll som oftast är betydligt bättre än det man får tag på i butik.

sockerärtor

Helt nyskördade och fullt mogna sockerärtor och brytsockerärtor bjuder på härlig smak och högt näringsvärde. Foto: (vänster) Annika Christensen för Nelson Garden, (höger) Kristina Niesel, Nelson Garden.

Vintertid kan man enkelt odla groddar eller små skott och blad av Micro Leaf hemma inomhus för att på så vis kunna skörda pinfärska och riktigt näringsrika grönsaker direkt vid matbordet.

En del frukter och grönsaker bör inte förvaras tillsammans. Äpplen, päron och persikor producerar en gas, eten, som påskyndar mognadsprocessen och på så sätt kan försämra näringsinnehållet hos vissa grönsaker som exempelvis morötter och gurka. Denna process sker långsammare vid lägre temperaturer, till exempel i kylskåp. Ibland vill vi förstås förvara eller lagra även av våra egna egenodlade grönsaker  – men när det är vi själva som odlar och skördar, kan vi också se till att grönsakerna förvaras eller lagras på bästa vis redan från början.

Nedfrysning direkt bevarar näringsämnena

Frysning är en konserveringsmetod som både bevarar näringsvärde och struktur i grönsakerna. En del av de frysta grönsaker du hittar i butik kan alltså ha ett större näringsinnehåll än de grönsaker du hittar i butikens grönsaksdisk. De frusna grönsakerna har troligen frusits ned direkt efter skördetillfället och därmed påverkas grönsakerna inte i samma utsträckning av långa transporter och tider för lagring. Men i vilket stadium de skördats och frusits ned innan de hamnat i butiken vet vi sällan. När vi odlar våra egna grönsaker kan vi skörda en fullt mogen grönsak som utvecklat alla näringsämnen fullt ut och äta den direkt. Vill vi ändå lagra den, kanske för att äta den till vintern, kan vi frysa ned den så fort vi skördat för att bevara alla näringsämnen på bästa vis.

Tips vid tillagning av grönsaker

  • Vitaminer är de näringsämnen som förändras mest vid tillagning, speciellt A- och C-vitamin. Ska du koka grönsaker är det därför bra vänta med att lägga dem i  vattnet tills dess det börjat koka ordentligt. Då bevaras näringsämnena bättre än när grönsakerna får ligga i vatten som långsamt värms upp på spisen.
  • När grönsaker kokas försvinner ändå en del näringsämnen ut i kokvattnet – ta därför gärna vara på grönsaksvattnet och använd, åtminstone en del av det, exempelvis när du ska göra sås.
  • Vid tillagning i mikrovågsugn minimeras näringsförlusterna eftersom mindre vatten används och uppvärmningen går fortare.

Läs också:

Mangold – lättodlad och supernyttig

Odla sallad i kruka

Groddar – mycket mer än bara pynt!

Källa: Nelson Garden och Jonsson, L. med flera, Livsmedelsvetenskap. Studentlitteratur 2007.

Foto huvudbilden: Annika Christensen för Nelson Garden.

Nyhetsbrev
introbild

Få de senaste nyheterna från Din odlarvän direkt i din mail.

Frågan

Har du provat att täckodla?

Loading ... Loading ...