en blogg från Nelson Garden
Odla med barn
Eleverna får själva välja vad de vill odla i sin hydroponiska odling. Foto: Markus Danielsson
Publicerat: 2019-08-13

Odling i skolan föder framgång

På Axonaskolan odlar elever och lärare året runt. På vintern spirar det för fullt med hjälp av hydroponisk odling. Under sommarhalvåret sker odlingen i pallkragar och i en egen köksträdgård. 
Text: Thérése Larsson

Andreas Andersson är matte- och NO-lärare på Axonaskolan i skånska Tollarp. Han är dessutom en sprudlande odlingsentusiast vilket gynnar både undervisningen och gemenskapen. Han började med att introducera hydroponisk odling i klassrummet. I dag ståtar skolan med 12 pallkragar och ett hållbart och rejält skolträdgårdsland som en uppskattad kronjuvel mitt på skolgården.
– Vi ansökte om pengar från Boverket för utveckling av skolmiljöer och elever och lärare har uträttat stordåd tillsammans. Jag hoppas att vårt arbete inspirerar andra skolor att starta odlingar, säger Andreas Andersson.

På Axonaskolan odlas det både utomhus och inomhus. Foto: Markus Danielsson

På Axonaskolan odlas det både utomhus och inomhus. Foto: Markus Danielsson

Främjar lärande

Han får ofta frågan om odlingen verkligen har kopplingar till läroplanen och hur tiden räcker till.
– Det står inte i läroplanen att eleverna ska lära sig att förgro potatis och gallra morötter. Men skolans uppdrag är att ”främja lärande där individen stimuleras att inhämta kunskaper” och odlingen är ytterst främjande för inlärningen, säger Andreas.
I många klassrumsfönster, på flera kateders och i skolmatsalen står lådor fulla av spirande Micro Leaf. När de gröna små skotten är skördeklara ser skolmatspersonalen till att de hamnar i en sallad på lunchbordet.
– Att odla tillsammans skapar en fin gemenskap, sammanhållning och stolthet. Många föräldrar har berättat att deras barn äter mer grönsaker än någonsin. Egenodlade grönsaker är helt enkelt både roligt och gott, säger Andreas.

Elever från alla årskurser är delaktiga i odlandet. Foto: Markus Danielsson

Elever från alla årskurser är delaktiga i odlandet. Foto: Markus Danielsson

Många fördelar

Barnen får ta ut svängarna med sin experimentlust och lär sig av såväl med- som motgångar. Elever som har höga prestationskrav i skolan gillar att odlingen inte bedöms och ligger som betygsunderlag. De behöver helt enkelt inte vara rädda att blotta sin okunskap och elever som har svårt för traditionella skrivuppgifter tycker det går lättare att skriva om de självupplevda erfarenheterna som odlingen ger.

– Vi har nytta av odlingen på många sätt. Både i svenskundervisningen där eleverna får beskriva sina erfarenheter i text, och i bildundervisningen där de får chansen att skildra den på olika sätt, säger Andreas.
Han betonar vikten av att inte låta rädsla för att ”fördärva” odlingarna stoppa dig.
– Misslyckanden kan föra samman elevgruppen och skolan. Se istället ett eventuellt ”misslyckande” som ett tillfälle att fundera kring vad som gick fel. Så länge vi vuxna är positiva tenderar eleverna också att vara det.

I skolans entre står 6 stycke hydroponiska odlingslådor. Foto: Markus Danielsson

I skolans entre står 6 stycke hydroponiska odlingslådor. Foto: Markus Danielsson

Hjälps åt

I entrén står sex stycken hydroponiska odlingslådor (Harvy) som innebär odling utan jord. Men större delen av odlandet sker i pallkragar. Redan innan snön smälter hjälps elever och lärare åt att fylla pallkragar med hästdynga och jord. När den första skörden är gjord, och sommarlovet hägrar, åker pumpa- och mangoldfrön ner i jorden.
– Odlandet kräver inte så mycket tid. Det finns rätt mycket dold tid att använda under en skoldag. Elever som till exempel blir klara tidigt med ett prov kan vattna, och de som har mycket spring i benen kan få rensa ogräs som positivt avbrott i det traditionella skolarbetet, säger Andreas.

I september kan eleverna på Axonaskolan skörda mängder av grönsaker. Foto: Philip Palmstjerna, elev på Axonaskolan

I september kan eleverna på Axonaskolan skörda mängder av grönsaker. Foto: Philip Palmstjerna, elev på Axonaskolan

Stor grillfest

Innan sommarlovet startar har skolan i regel hunnit skörda tre omgångar rädisor och massor av mangold samt spenat. Terminen brukar avslutas med en stor grillfest. Då bjuds det på färskpotatis från pallkragarna och goda såser smaksatta med chili från köksträdgården som serveras tillsammans med nygrillat.
– Efter sista skörden i juni brukar vi så mangold, pumpor och sparris som klarar sig rätt bra till augusti då vi alla är tillbaka från sommarlovet, säger Andreas.
Och om något dör är det inte hela världen.
– Att misslyckas är en del av resan. Då har vi något att diskutera och försöka lösa. Vi laborerar för att samla på oss kunskap och testar såväl tålighet, grobarhet och näringstillskott i våra experiment, Andreas.

Den stora skoldlingen hade inte varit möjlig utan engagemanget från Andreas Andersson, NO-lärare på Axonaskolan i Tollarp. Foto: Philip Palmstjerna, elev på Axonaskolan

Inspirerande farfar

Andreas brinnande odlingsintresse började spira på 70-talet.
– Jag var ofta hos min farfar och farmor när jag var liten och hängde mycket med farfar i trädgårdslandet. Jag minns att han noggrant kupade sin vita sparris och att han gav mig sättpotatis och lök att sätta i ett eget land, säger Andreas.
Han tror stenhårt på att odling skapar positiva ringar på vattnet.
– Det är viktigt att vi lär våra barn att ta tillvara på det vi har och att värna om mångfalden, och att vi tillsammans hittar nya spännande och hållbara lösningar på våra behov.
Han har aldrig träffat på någon som ifrågasatt odlingen eller tyckt att den är onödig och fel.
– Alla tycks förstå värdet av att skolan odlar och drar fördelar av det. Be till exempel om hjälp med att fixa fram pallkragar eller jord, men undvik att be om hjälp med bevattning över sommarlovet. Då riskerar du att göra odlingen till ett problem och en belastning.

I matsalen odlas det i egengjorda hydroponiska odlingslådor. Foto: Markus Danielsson

I matsalen odlas det i egengjorda hydroponiska odlingslådor. Foto: Markus Danielsson

Fem tips för att starta upp odling i skolan

  1. Satsa på hydroponisk odling och lysrör om ni vill starta upp under vinterhalvåret. Odlingslådan Harvy innebär odling med hjälp av endast vatten och näring vilket gör odlandet enkelt.
  2. Börja med Micro Leaf. Bladgrönsakerna är billiga, växer snabbt och kan odlas året runt.
  3. Börja med något hanterbart som till exempel ovanstående odlingstekniker, ett par pallkragar eller en rabatt. Låt odlingarna växa efter hand som intresset bland kollegor och elever ökar.
  4. Var inte rädd att misslyckas. Se inte skolans odlingar i första hand som en produktionsenhet – se dem som experiment, glädjeämnen och lärotillfällen.
  5. Fastna inte i regler om vad som fungerar och inte fungerar. Gamla sanningar behöver ibland ifrågasättas och barn älskar att upptäcka på egen hand.

Följ odlingen på Axonaskolan via Instagramkontot @odlaiskola som drivs av Andreas Andersson och få fler handfasta tips genom bloggen Odla i skola.

Läs också

Odla utan jord – hydroponisk odling

Enkelt att odla med barnen

Bygg en ätbar koja av sockerärt

 

Nyhetsbrev

introbild

Få de senaste nyheterna från Din odlarvän direkt i din mail.