en blogg från Nelson Garden
Trender
Raw food smoothies på groddar
Publicerat: 2016-01-22

Bli pigg med raw food!

Raw food frukost med groddar, tomater och nypressad ljuice.

Groddar, färska tomater, skivad paprika och hemmagjord, nypressad ljuice blir ett bra tillskott av raw food till frukosten eller mellanmålet. Foto: Annika Christensen för Nelson Garden.

Raw food är en av många populära hälsovågor som på senare år sköljt in över världen. Men vad är raw food egentligen och varför är det så bra? Vi förklarar fördelarna och ger dig tips på enkel och näringsrik raw food att prova på själv!

Mjukare hy, vackrare hår, klarare ögon, viktminskning, mental klarhet, bättre matsmältning och sömn samt ett långsammare åldrande. Wow! Och detta är bara några av raw food-dietens effekter, enligt dess många förespråkare. Kanske låter det lite som en mirakelkur – men idén om att vi får ett piggare och friskare liv av att äta så naturlig, färsk och oprocessad mat som möjligt räcker långt för att man ska bli nyfiken på trenden.

Vad är raw food?

Till Raw food räknas grönsaker, rotfrukter, frukter och bär, örter, torkad frukt, säd, bönor, linser, nötter, frön och alger som äts utan att de hettas upp över 42 grader. Denna mat är rik på vitaminer, mineraler, enzymer och näringsämnen – vilka går förlorade vid upphettning. Genom att undvika att koka eller laga råvarorna får vi alltså i oss det mesta möjliga av matens naturliga näring och får ett bättre näringsupptag. Maten får en variation genom att blandas och mixas – men råvarorna kan också frysas eller torkas.

Hur börjar man med raw food?

För att riktigt börja känna av flera av de positiva effekterna ska åtminstone hälften av maten bestå av raw food, enligt dietens anhängare. En riktig så kallad raw foodist äter mellan 75 och 100 procent raw food. Vissa av dietens trogna anhängare undviker även kött-, fisk-, spannmål och mejeriprodukter.

Rawfood med gurka och ärtskott

Raw food i form av fina apitetretare: Hyvla gurka eller squash tunt och forma till fina rullar. Fyll rullarna med en blanding av råa grönsaker och örter. Häll över en vinägrett på olivolja, citron och lite salt. Toppa med ärtskott. Foto: Annika Christensen för Nelson Garden.

Är du inte fullt lika hängiven – men är ändå nyfiken på att testa hälsoeffekterna från att äta mer raw food – kan du vinna mycket på att till exempel komplettera varje måltid med ett raw food-baserat tillbehör. Det kan vara en matig sallad med nötter och färskskuren frukt eller en röra, såsom cole slaw, salsa, tomatsås eller pesto. Du kommer långt om du har en mixer eller en matberedare hemma. För en hemmagjord pesto kan du använda färsk basilika men även groddar går att använda som bas i pesto. Recept på pesto med groddar hittar du här.

Pesto på groddar

God pesto på en mix av groddar blir ett spännande tillskott av raw food till pastan. Tillför ytterligare smak och färg med hjälp av färska tomater – gärna egenodlade för högsta, möjliga näringsinnehåll.

Du kan också börja dagen med en riktig hälsojuice baserat på vitamin- och minaralrika frukter, bär och skott. Eller så låter du alltid lunchen bli din dagliga raw food-måltid – en råkostsallad är oftast väldigt enkel att få till. Snacks och mellanmål kan lätt bli dagens raw food-stund – i form av en nöt- och fruktblandning eller en smoothie.

Raw food i form av smoothie på groddar

Raw food i form av en härlig, fräsch smoothie gjord på frukt och groddar. Receptet hittar du här.

Odla din egen raw food!

Man måste inte ha tillgång till en hel köksträdgård för att försörja sig med färska grönsaker. Ett sätt att ha tillgång till egen raw food året runt är att odla groddar eller skott hemma på fönsterbrädan. Du kan också få tillgång till vitaminer, mineraler och nyttiga enzymer på bara 5–7 dagar genom groddning. Bönor och linser i sig är redan rika på vitaminer och mineraler. Men i själva groddningsprocessen ökar vitamin- och mineralhalten flera gånger om. Dessutom utvecklas enzymer under groddningen, vilket också ger dig en bättre matsmältning.

Förutom groddar kan du även prova på att odla Micro Leaf. Det är små färska blad från koriander, bladrädisa, solros, ärta, gurkört och bladsarepta, som snabbt och enkelt att odlas och skördas i tråg inomhus i ett fönster.

Micro leaf är god och nyttig raw food - odla den själv. Det är enkelt och går snabbt.

Micro leaf är riktigt god och nyttig raw food som du odlar inomhus enkelt och snabbt. På bilden Micro Leaf av gurkört.
Foto: Annika Christensen för Nelson Garden.

Historien bakom raw food

Forskningen kring raw food började redan på slutet av 1800-talet, då schweiziske läkaren och nutritionisten Max Birher-Benner experimenterade med råkost för att bota sjukdomar på sin klinik. Frukt, grönsaker och nötter som diet – framför vitt bröd och kött – ansågs vid tiden vara mycket kontroversiellt. Samme läkare anses vara den som introducerade müslin. Det var dock Ann Wigmore som lyfte fram råkost som en modern form av kosthållning under 60-talet. Hennes diet ”Levande föda” förespråkade nyttan av groddning och blötläggning av fröer och nötter för att väcka de inneboende enzymerna. Dessa tankar anses vara embryot till dagens raw food-idéer som i första hand bygger på att äta färska råvaror.

Även krasse är nyttig raw food.

Rawfood i form av egenodlad, näringsrik smörgåskrasse. Foto: Annika Christen för Nelson Garden.

Du kanske också är intresserad av:

Groddar – mycket mer än bara pynt

Groddar till vardag och fest – 5 recept

5 skäl att odla groddar i vintermörkret

Micro Leaf – Vinterns bästa energikick

Huvudbildens foto: Annika Christensen för Nelson Garden.

Nyhetsbrev
introbild

Få de senaste nyheterna från Din odlarvän direkt i din mail.

Frågan

Har du provat att täckodla?

Loading ... Loading ...